söndag, november 27, 2011

1:a advent...efter en helg fylld med bak och bomber!!!


Vilket avslut på veckan det blev.
En vecka som varit fylld av aktiviteter och förödelse.
Fredagen hade vi bestämt att Viggo skulle kom hit så vi fick julbaka lite och bygga pepparkakshus. Veronica var och hämtade hit honom och han kom full av energi som vanligt. Med förklä och allt. Helt förberedd på vad vi skulle göra. Vi började med pepparkakshuset som jag köpt i färdiga delar. Tyvärr var det lite trasigt så jag fick börja med att laga det med lite smält , hett socker. Gick någorlunda. Sen fick Viggo dekorera det . Han gick för uppgiften med stor inlevelse. Han målade med kristyr och satte nonstop på . Blev så fint. Sen var han ju tvungen avsmaka godisen också under tiden han jobbade.
När delarna var dekorerade tog Veronica med Viggo upp till sej så tittade dom på "monster som spöar hjältar", han vill alltid se det med henne. Detta för att jag skulle få försöka få ihop huset och för att han inte skulle bränna sej i det heta sockret. Socker som är smält är otroligt hett. Jag brände med lite själv men inte så farligt. Efter mycket möda och stort besvär, då jag flera gånger funderade varför jag gett mej in på det här igen, så fick jag till slut ihop det och det blev väl inte allt för anskrämligt. Viggo var nöjd i alla fall.

Efter pepparkakshuset så dekorerade vi lite pepparkakshjärtan också. Viggo gillar verkligen pepparkakor.
Sen satte jag igång med att göra saffransdeg. Med Viggos hjälp förstås. Han hällde i mjöl och socker och körde sen maskinen.Duktig hjälpreda man har =)

Då degen nästan var klar kom Sara också för att hjälpa oss med bullbaket. Gick som en dans att baka då vi var så många. Roligt var det också. Viggo bakade egna lussekatter men ledsnade efter ett tag och det blev spring i benen. Så medan vi bakade klart så höll han igång med allt möjligt annat. Han är ju sånt energiknippe, man önskar man hade ett litet uns av hans energi.
Sen busade han runt med Verran och då Andreas sen kom blev det han som fick busa.

Till middag köpte vi sen hem pizza och Viggo åt och sjöng för oss samtidigt. Det blev en trevlig matstund och sen var det full rulle igen.
Andreas och Sara tog sen med Viggo och körde hem honom. Egentligen ville han stanna över men vi bestämde att det fick bli en annan gång då han inte hade med grejer för att sova över.
Blev så tyst och trist då han åkt. Jag längtar redan till nästa gång han kommer. Farmors favoritkille♥,

På kvällen sen då vi satt och såg TV hände det saker. Det började med att det kastades äpplen på taket. Vi låtsades som om ingenting hänt och struntade i det.
Då , en kvart senare skulle jag och Verran gå ut och rasta hunden en sista gång innan sängdags. Jag sa till Veronica att ta kopplet till Tessan fast vi inte brukar göra det vid den tiden . Stod och höll handen på handtaget odå det kom en rejäl smäll. Man till och med kände det i huset. Jag trodde då att dom kastat nått på fönstret och tvärt öppnade jag dörren. Vad ser jag då? Jo det flyger omkring en massa papper och jag får då syn på brevlådan, eller det som en gång var en . Ropar till Henrik som redan gått och lagt sej att dom har ju för fan sprängt bort vår brevlåda. Är rätt chockad för det var inte det jag väntat mej.
Vi går ut allihopa och tittar på förödelsen under tiden slår jag numret till 112.
Medan jag pratar med polisen hör vi ytterligare en sprängning nånstans längre bort. Samma smäll som tidigare. Får besked att dom ska skicka en bil och lägger på.
Baksidan och sidostyckena har fläkts ut och ligger nedanför hållaren. En bit av stålkanten som hållit fast brevlådan ligger också där. Locket och fronten hittar vi hos grannen mitt emot kanske 6-7 meter bort. Post virvlar runt i molekyler.
Allt känns så overkligt. Har det verkligen hänt?
Medan vi står där kommer det två killar i yngre tonåren cyklande och dom såg oss inte först. Men då dom ser att vi är ute så cyklar dom förbi i sakta mak och den ena gör tecken till den andra att titta rakt fram och inte på oss. Så trots att vi står där med en bortsprängd brevlåda med grejer utsprida över vägen så cyklar dom förbi utan att så mycket som kasta en blick på det. Vi upplevde det som att dom verkade väldigt skyldiga. Men då vi inte sett nått då det small kan vi inget göra. Men en av dom vet vi har varit och gjort bus här för ångra veckor sen , då vi fick ägg kastat på huset och fönstren.
Efter en dryg halvtimme kommer så polisen och tar upp anmälan om skadegörelse Mer kan dom inte göra men dom tror precis som vi att killarna nog har nått med saken att göra. Om vi skulle se dom igen så ville dom gärna att vi ringer så dom kan ta in dom på förhör. Men jag misstänker att dom nog håller sej borta ett tag nu. Dom vet ju att vi sett dom även om vi inget kunde göra då.

Sen efteråt kunde ingen av oss sova. Man låg mest och lyssnade efter ljud och vi var alla rätt slitna då det blev morgon.
Var bara åka iväg och inhandla en ny brevlåda och nu tog vi den billigaste. Ingen ide med annat, känns det som. Man vet ju inte om det händer igen.
Vi var också glad över att Viggo inte sovit över för hur rädd hade inte han blivit.

Idag första advent har ljusstakarna och slingorna åkt upp. Blir ljust och fint och det känns alltid lika roligt att få pynta lite. Så vi får vara glad att avslutet på helgen blev lugn åtminstone.
Var även ut till pappa och hjälpte honom få taxens klor klippta. Blev en brottningsmatch men vi vann och klorna blev klippta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar