måndag, december 19, 2011

. och julen kommer med stormsteg.



Ny vecka , nya utmaningar eller inte????

Kroppen seg men jag tog en tur på gåbandet ändå. Måste bara röra mej. Snön gör det för tufft att gå i då plogningen är under all kritik....som vanligt alltså.
Samma visa igår och tidigare under förra veckan var det halkan som satte stopp för mina promenader.
Därför har jag nu försökt gå på bandet istället. Inte helt bra men bättre än ingen promenad alls. Jag har lite svårt få till rätt gång just på bandet då jag måste försöka gå så rak som möjligt och ändå hålla mej fast. För håller jag inte i mej går det inte alls gå. Jag kan ju inte gå utomhus utan stöd så.
Idag gick jag ca 20 min och det gick bäst hittills. Men roligt är det inte. Jag går mycket hellre utomhus.
Hoppas nu det slutar snöa ett tag så plogbilen dyker upp och jag får komma ut i friska luften igen.

Veckan som gått gick i sakta mak.
Tisdagen, på Lucia, var jag och Veronica iväg till Viggos dagis för lussefirande. Trevligt och mysigt. Älskar bara se dom små barnen stå där och sjunga julsånger . Bästa som finns . Dom är ju sååå duktiga de små. Och modiga. Tänker själv tillbaka hur det kändes då man skulle stå där framför alla föräldrar och hur otäckt jag tyckte det var. Men Viggo han har inga som helst problem med det. Och sjunga det kan han. Sötungen♥

Torsdag sen då var det dags för examenshögtid för sonen. Andreas har i 2,5 års tid studerat till ingengör i elektronik och automation och var nu färdigutbildad. Fint uppklädda i kostym och allt fick dom sina betyg. Trevligt och man kände sej otroligt stolt över att vara mamma till honom.
Hände faktiskt en riktigt rolig grej då vi kom dit. Träffade då hans lärare som tog i hand och undrade om jag var hans sambo. Jag höll på ramla baklänges av skratt, jag hans mamma, hans gamla mamma blev tagen för hans sambo. =) Det ska jag njuta av länge. Andreas han sa att antingen måste jag se ung ut eller så är det han som ser gammal ut=) Helt klart måste det vara jag som ser ung ut ;-)
Nu väntar bara att hitta ett bra jobb. Håller tummarna för att det ska gå vägen. Han har lite på gång så jag hoppas det blir som han vill.

Lördag då hade vi Andreas och Sara här på middag då Sara åker upp till sin mamma under julen. En älgstek, av årets usla jaktskörd blev det med potatishalvor och rödvinssås. Mums.

I övrigt har det inte hänt så mycket. Fika i Kallax igår som vi brukar.
Avstämning om julafton och sen hem igen.
Hundfrisering blev det också då hon var i stort behov av det. Har blivit så långhårig och tovig att det tog en bra stund att få bort allt lurv. men nu är hon julfin.

I veckan så har jag lite pyssel att få till. Har inte förberett mycket. Ligger faktiskt efter mot vad jag brukar. Har inte haft lust eller ork att börja. Inga köttbullar gjorda , ingen sill heller och knappt nått julbak. Har helt enkelt inte haft lust eller ork att börja.
Men julklappar till de små har jag fixat klart. Och det är väl viktigast. Barnen är det viktigaste som finns och julen är till för dom. Vi vuxna är nöjd med att få umgås och god mat men barnen måste få tomte och klappar.
Iår har jag tänkt försöka hålla inne på maten lite då det alltid blir för mycket av allt. Man blir så less på julmaten. Räcker att äta det en eller två ggr men inte mer. Har också tänkt prova med lite kalkon som omväxling till skinka. Ärt inte särskilt förtjust i julskinka så. Har köpt kalkonfiléer som jag tänkt göra nått gott av. Få se hur det blir.

Idag blir det i alla fall frisören för mej och Veronica. Vi ska göra oss lite julfin och sen ska vi om till godisbutiken och inhandla julgodiset.
Kanske kommer jag igång då med köttbullar och sånt så det inte blir stress som vanligt. Bara för att man har en hel vecka på sej så behöver man ju inte spara på det allt för länge. men nu har det blivit så och nu är det bara sätta igång.

Smärtan den har ju inte varit att leka med heller under veckan som gått. Vädersmärtor och andra "vanliga" smärtor har gjort det tufft. Inte mycket till sömn heller . Ca 3-4 timmar per natt i en veckas tid nu. Känner mej rätt sliten med all rätt. Lite därför det varit svårt med inspirationen angående julen. Men i veckan ska jag försöka tänka bort den lite , så gott det nu går och få saker och ting gjorda.
Vila mellan varven och Mindfullness-tänk så man får tillbaka energin.
Vet att det alltid blir så illa med vädrets makter och mycket aktivitet. men jag måste ju få göra nått. Inte bara ligga i min säng och inte göra mer än finnas till. Då är smärtan de smällar man få ta som "belöning" för att man fått ha lite roligt ibland. Smärtfri är jag ju aldrig ändå. Smärtan är en del av mej och mitt liv så det är bara ta det som det är. Jag är ju som sagt van , 10 år av smärtelände , då vet man hur det är. Men jag väljer ju själv om det är sånt som är värt mer smärta eller inte. Det jag vill gör jag och det jag inte vill låter jag bli. Enligt alla experter på smärtproblematik ska man göra det som känns roligt och njuta så gott det går.
Så det är så jag förökelser leva även om det är tufft emellanåt. Men jag är inte den som ger upp och jag kommer inte att göra det nu heller.

Julen ska firas och det ska bli så härligt att få umgås med alla som vi alltid gjort. Och nu har jag ju 2 fina barnbarn att få fira med. Mitt livselixir det är Viggo och Molly det ♥♥ farmors bästa medicin nånsin. Livets efterrätt helt klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar